Textversion: På Vasamuseet med skolan
[Vi ser flygfoto av Vasamuseet utifrån. Texten ”På Vasamuseet med skolan” visas. Texten ligger kvar och bilden byts ut till en närbild på två elever vid en monter i museet, sedan en bild på en elev med pannlampa som undersöker en grävvägg. Texten försvinner och vi ser en bild på en elev som testar kollerstocken i museet]
[Vi ser presentatören stå framför skeppet Vasa] Hej och välkomna till Vasamuseets skolverksamhet! Vi erbjuder skolprogram för alla årskurser och skolformer helt kostnadsfritt. Vi möter olika behov och skapar stunder som är anpassade för alla. [Vi ser en pedagog som står framför en skolklass som sitter framför skeppet. Pedagogen frågar eleverna:] Kan någon av er berätta för mig vad vi står framför nu?
[Vi ser närbild på skeppets akter och sedan en bild över hela skeppet uppifrån och från sidan. Vi ser elever som sitter tillsammans med en pedagog, elever som testar experiment och testar att styra med kollerstocken. Presentatören fortsätter.] Alla våra skolprogram utgår från skeppet Vasa, det unikt bevarade 1600-talsskeppet som sjönk på sin första resa. Programmen är kopplade till skolans kursplaner, som historia, teknik, svenska och naturvetenskap. [Närbild på pedagog som ställer en fråga till en klass framför skeppet] Och kommer ni ihåg vad grejen mellan Sverige och Polen var vid den här tiden?
[Vi ser bilder på elever och pedagog framför skeppets akter, elever som tittar på kopior av kanoner, närbilder på elever i olika delar av museet och en bild på elever tillsammans med en pedagog framför en genomskärningsmodell av skeppet. Presentatören fortsätter.] Här får eleverna lära sig om källor, stormaktstiden, historiebruk och om hur skeppet har bevarats genom historien. [Vi ser en elev som håller i en kopia av en proviantlista och en pedagog som pekar på en elev som ska få svara.] Du vet [Vi ser en elev som svarar] Jag tror att det är en slags matlista och vad man behöver ha med sig.
[Vi ser bilder på elever som undersöker en kopia av proviantlistan, elever som samlas runt en stor gryta, tittar på föremål som hittats på skeppet Vasa så som skedar och keramik. Vi ser sedan elever tillsammans med pedagog som samlats i ett rum som är en kopia av skeppets batteridäck med kanoner. Pedagogen visar flera kopior av föremål från skeppet. Presentatören fortsätter.] Hos oss kommer ni historien riktigt nära. Vi tolkar olika typer av källor och tillsammans undersöker vi vad de kan lära oss om livet då och nu. [Vi hör en pedagog berätta för elever] Det var några som var med på skeppet som dog, de flesta klarade sig.
[Vi ser bilder på elever som ligger ner mellan kopior av kanoner inne i batteridäckskopian. Presentatören fortsätter.] Hur var det att följa med på ett skepp som Vasa?
[Vi ser bild på pedagog som befinner sig i ett pedagogiskt rum tillsammans med elever. Pedagogen håller en plastlåda med hål och ställer en fråga] För vad är det här? [Vi hör flera elever i kör svara] Kanonhålen. [Vi ser pedagogen nicka] Snyggt, precis.
[Vi ser bilder på elever i det pedagogiska rummet som testar olika experiment och undersöker på egen hand. Presentatören fortsätter.] I flera av våra program får eleverna själva skapa och experimentera, till exempel genom att testa de tekniker som användes för att bygga Vasa, ta upp kanonerna och så småningom bärga skeppet. I andra program låter vi eleverna skapa egna bilder och berättelser.
[Vi ser en bild på en pedagog som står med hörlurar ute i museet framför skeppet Vasa och håller upp en surfplatta framför sig. Han talar till skärmen] Hallå Klassen! Välkomna till Vasamuseet.
[Vi ser pedagogen filma skeppet med surfplattan. Presentatören fortsätter.] Om ni inte kan komma till oss kommer vi till er. Genom våra digitala skolprogram erbjuder vi elever i hela Sverige att komma nära Vasa.
[Vi ser bilder på elever som utforskar museet, sedan övergår bilden till presentatören. Vi ser fler bilder på elever som tittar på skulpturer och föremål i museet samtidigt som presentatören fortsätter, bilden övergår igen till presentatören] Låt dina elever få uppleva historien här med oss på Vasamuseet. Kliv in i en annan värld där saker hörs, luktar och känns.
[Vi ser bilder på elever som testar saker i museet. Texten “vasamuseet.se/skola” visas. Presentatören fortsätter.] Läs mer om våra skolprogram och boka ditt besök på vår webbsida.
[Vi ser presentatören i bild] Välkommen till museet! [Vi ser ett flygfoto av museet utifrån. Texten “Tack till eleverna i Solfagraskolan, klass 5C & Botkyrka friskola, klass 6A för er medverkan” visas.]
[Vi ser texten “Presenterat av Emilie Börefelt”, “Manus och regi: Nelly Bachner,Emilie Börefelt”, “Foto och redigering: Anders P Näsberg”, “Drönarfoto: Shortcut”, “Medverkande: Joakim Engblom, Josefin Wellbring, Emilie Börefelt”, “Redaktör: Catrin Rising”, Musik: Helmut Schenker – Maiden Voyage, Epidemic Sound”, “Producerad 2025” och bilden svartnar]
[Vi ser Vasamuseets logga och texten “vasamuseet.se/skola”.]