Maria Eleonora av Brandenburg var drottning av Sverige åren
1620–1632 och gift med kung Gustav II Adolf. Drottningen tog
med sig sina kontinentala vanor till Sverige och skapade ett kulturellt
hovliv med många kända konstnärer och musiker från hela
Europa. Det uppmärksammar Vasamuseet i mars varje år och
låter Maria Eleonora få en egen dag

Furstinnan och stjärntydaren

Under den tid vi kallar renässansen fanns över trettio kvinnor som
regerade i perioder, runt om i Europa. Furstinnorna hade nära
relationer till vetenskapsmän och rådgivare med djupa kunskaper i
astrologi. Till skillnad från många andra män i drottningarnas liv
ville dessa varken gifta sig med dem eller döda dem. Deras relationer
byggde i stället på tillit och ett utbyte av kunskap och idéer.

Anna Carlstedt, historiker i Sveriges radios P3 Historia och doktor
i renässanslitteratur, berättar om maktens magi och magikernas
makt under Vasatiden, med utblickar till andra länders hov.

När Maria Eleonora kom till Stockholm år 1620 tog hon med
sig ett eget hov med bland annat organisten Anders Düben.

Coral av William Brade (1560–1630) finns i Dübensamlingen
och är ett exempel på den melodiska och harmoniska värld som
Maria Eleonora levde i. Brade var under några år anställd som musiker vid hovet i Brandenburg.

Isabella Leonarda, italiensk kompositör (1620–1704) skrev
musik för soloviolin och hennes Sonata da chiesa är den första
bevarade sonaten skriven av en kvinna.

Under kvällen spelas verk av Brade och Leonarda.

Ensemble Bel Suono

Hanna Wiklund – barockfiol
Cajsa Trepte – cembalo
Markus Junby – viola da gamba

Delikatesstallrik

Ost, chark, oliver och bröd 155 kronor.

Dryck köps på plats i baren.